Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Vijayawada, India van Annemiek en Marita Leupen - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Vijayawada, India van Annemiek en Marita Leupen - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer!

Door: Marita

Blijf op de hoogte en volg Annemiek en Marita

20 Oktober 2014 | India, Vijayawada

Zo, daar zijn we weer, terug in Asha. Vrijdag dus naar Tulip Garden en daar de bagage neergezet en meteen door voor het boodschappengebeuren. Weer veel gekocht: nog meer pyjama’s, speelgoed, koekjes etc.. Weer een auto vol! Op de terugweg, was inmiddels al half 7!, door de sloppenwijken gereden. Dat is echt heel arm. Mensen maken een dak van doeken en zitten echt direct aan de straat waar de auto’s rijden. Het is heel triest om te zien. Margreet vertelde dat ze het accepteren als hun karma: als ze in dit leven goed doen, wordt het beter in een volgend leven. In Tulip Garden waren ook de nieuwe ramengebracht en de volgende dag werd een begin gemaakt met de installatie. Ook de muur wordt uitgehakt en voorzien van een waterwerende lag. Nu ging na iedere bui het schilderwerk bollen. In Tulip Garden eten we met allemaal tegelijk in een zaal. Dan kan je namelijk ook goed opletten of ieder kind voldoende eet. Het zijn daar allemaal HIV positieve kinderen en sommige hebben echt een achterstand. Kinderen van 15 die nog maar 19 kilo wegen bijvoorbeeld. Je ziet dat het eten heel langzaam gaat, maar met geluid en het ‘ hapje voor’ principe gaat het er toch in. De kinderen vinden het fantastisch dat we aan tafel zitten en schuiven graag aan. Dan wordt er soms ook wat van het lekkers van ons op de bordjes van hen geschoven. Vooral chapatti met chocoladepasta en banaan: dat is echt feest!!! Op zaterdag gaan de kinderen tot 16.00 uur naar school. Ze gaan met de schoolbus van Tulip Garden en onderweg pikken ze nog wat kinderen op die anders een heel eind hadden moeten lopen. Als de kinderen naar school zijn keert de rust weer, want 75 kinderen is heel wat geluid. Wij kregen een rondleiding van Peter over het terrein en in de gebouwen. Het is heel wat moois wat ze daar hebben neergezet! Voor de slaapkamers boven zijn er twee trappen, zodat de jongens en meisjes ook echt gescheiden zijn. Je weet maar nooit tenslotte. Er zitten kinderen van 2 maar ook van 15 jaar in Tulip Garden. Na de rondleiding de lunch en daarna het maken van cupcakes en wafels… Maar, helaas geen stroom dus even wachten… TOen we dachten dat het niet meer zou lukken en Peter de agregaat tevoorschijn had getoverd floepte het weer aan. Daarna mixen en bakken met de hulp van kinderen die niet naar school waren. De mixer was echt een feest: dat was in het begin eng om beet te pakken, maar al snel draaiden ze met de mixer haast sneller dan de mixer zelf! De moeder van de baby, een meisje van 15, heeft hierbij heel goed geholpen. ZIj is voor de zomer zwanger in Tulip Garden aangekomen. NIemand wilde haar hebben, ook omdat ze HIV positief is. De baby is veel te vroeg geboren maar leeft nog steeds en is inmiddels onder de vleugels van Margreet. Het is een jongetje en hij heet Tom! Zo klein en zo sterk!
Na het eten de kinderen naar bed brengen nadat ze allemaal lekker een cremmetje op hun bast hebben gekregen van Nicole en Monique. Nicole en ik zaten aan de jongenskant en Miek, Judith en Monique aan de meisjeskant. Geweldig hoe kinderen gewoon kinderen zijn en vooral de jongens daarnaast ook stoer. Voor de Spiegel hun blote borst met crème bekijken en daarbij natuurlijk stoere houdingen aannemen! Voor de rest gewoon een grote pan met stoeien, lachen en gieren en tot slot een verhaaltje.
Daarna even rust en een biertje bij Margreet en Peter op het terras en daarna snel onze bedjes in voor een volgende drukke dag.
Om 4.32 worden we wakker van een 3 kwartier durende mis door de speakers van het dorp. En dat was hard, want ze houden van geluid in India! Ik heb Maria en Halleluja herkend, maar verder alles inTelekoe. Al snel na deze mis worden de kinderen wakker, dus van slapen kwam niet veel meer. Om 7 uur weer beneden voor ontbijt en er was een jarige: natuurlijk werd ze toegezongen! Alle kinderen zijn vrij en vermaken zich met spelletjes, huiswerk of gewoon lekker zitten. Wij doen even een wasje en daarna een spel met de meisjes. Na de koffie bij Margreet gaan we aan de Bingo. Nou dat was een feest: wat een herrie! Deed mij denken aan de verjaarsfeestjes van vroeger van de kinderen maar dan met75 kids! Maar goed het was leuk en iedereen heeft 2 prijsjes kunnen scoren! Oja van Carin en Fred weer geld voor fruit, maar ook dat wordt later want we hadden weer chips in de aanbieding. Dat zijn andere chips als wij kennen: ontzettend spicy! Na de lunch kregen we regen, best even lekker. Marri en Sjaak, een echtpaar dat ook heel vaak in Tulip Garden is, vertrekken vandaag weer naar Nederland en daarom was er een sort van afscheidsfeestje voor hen en voor ons. Toegezongen en verrast met een mooie sjaal. Het krijgen van een sjaal is een teken van respect en dankbaarheid. We hebben allemaal een andere kleur sjaal gekregen. Na de plechtigheden werd er gedanst en hoe! En warm…..!!!! Poe poe poe. Daarna even uitblazen met kinderen op schoot en foto’s kijken op Miek haar mobiel. Ze kennen dus nu Bas en Sabine, Quint, Kees en Didas, het vliegtuig etc.. Het is zo mooi dat ze alles wel 10 keer gezien hebben!
Daarna weer eten en toen de kids weer naar bed! Weer dezelfde pan en natuurlijk een verhaaltje! Super hoor! Zo leuk allemaal en zeker 30 nachtzoenen!!!
Vanmorgen weer vroeg op om met elkaar te ontbijten en daarna met de schoolbus meer om de kinderen naar de diverse scholen te brengen. Nou het leek wel een schoolreisje. We hebben gezongen en gelachen! Daarna alle kinderen stuk voor stuk met een dikke knuffel gedag gezegd.
Daarna even koffie en toen in de auto met open laadbak naar Asha. De meiden achterin de laadbak en de moeders op de stoelen binnen. En zo zijn we dus weer hier aangeland. Morgen gaan we met een groepje naar de film en woensdag vieren we vast Divali en komt de buikspreker. Maar daarover laten meer! Nu eerst lunchen, met rijst natuurlijk 
Foto's komen zo snel mogelijk1